ایّام فاطمیّه تسلیت باد آبان 89 - گروه قرآن -دینی- عربی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن



آبان 89 - گروه قرآن -دینی- عربی

   

روشهایی برای ایجاد علاقه به درس زبان عربی در دوره راهنمایی

1-     استفاده از نمایشنامه عربی برای آموزش مکالمه و بیان متون درسهای عربی ( متن های پایه اول- دوم- سوم)

2-   پرسش و پاسخ با استفاده از کارتهای رنگی برای تفهیم کلمات و اصطلاحات (لغات درس به همراه معانی نوشته شود و استفاده از کارتها در جهت مکالمه ساده)

3-   استفاده از نمودارهای مختلف مثل (چارتهای درختی- چارتهای مغناطیسی- چارتهای گردون- چارتهای ایستاده و بنر و تابلوهای مختلف در جهت تدریس مطالب درس- چارتهای کاغذی و غیره

4-   استفاده از جدول کلمات در اندازه‌های مختلف و شکلهای مختلف برای درک و فهم و ایجاد علاقه درس عربی. مثلاً در گوشه کلاس از تابلو اعلانات استفاده شود. جدول با یونولیت ساخته شود. به شکل دفترچه مانند در آوریم.

5-   استفاده از نوارهای صوتی در جهت تقویت قرائت دانش‌آموزان- فیلمهای موجود مثل شیر شاه- تام و جری به زبان عربی- فیلم محمد رسول‌الله- CD های مختلف آموزشی که موجود است.

6-   تشویق دانش‌آموزان به مطالعه مجلات عربی (کودکان مثل الهدی- کیهان بچه‌های عربی- روزنامه الوفاق و غیره) و حتی نوشتن مکالمات ساده و ترجمه از طرف دانش‌آموزان کتابها و مجلات مختلف عربی که منتشر می‌شود.

7-   تشویق دانش‌آموزان به گوش دادن اخبارهای عربی و حتی جمع آوری بعضی از مطالب یا افعال ساده (مثل شبکه‌های العالم- الکوثر و غیره)

8-     تهیه روزنامه دیواریهای عربی در زمینه قواعد- متون داستانی- ترجمه‌های تصویری- معارف قرآنی و احکام و غیره

9-   قرائت اشعار عربی در کنار اشعار فارسی توسط معلم- متون دینی ساده به عربی- آیات قرآن کریم و مطابقت به درس و عنوان (مثلاً در درس القصرالزجاجی رجوع به سوره نمل) یا درس اصحاب الکهف (سوره کهف)

10- استفاده از گروه‌های نمایشی کلاس در زمینه اجرای تأتر متن دروس- مکالمات ساده- مسابقات گروهی- گفتگوهای دو به دو و غیره

11- تهیه جزوه‌های آموزشی در قالب پوستر- چارتهای نمایشی- مطابقت آیات و احادیث با متون یا قواعد درسها- کتابچه لغات- کتابچه افعال

12- استفاده از احادیث ائمه و پیامبر در ابتدا کلاس و انتهای کلاس- تلاوت آیات قرآن

13- اجرای مسابقات متنوع در کلاس در زمینه لغات- قواعد و غیره (مثلاً با کارت- توپهای کوچک- مکالمات دو نفره و غیره)

14- تزئین دفتر عربی به شکلهای مختلف مثلاً‌ شکل گل- برگ- استفاده از تصاویر زیبا که مرتبط با درس یا لغات باشد.
15- استفاده از خلاقیت و ابتکار دانش‌آموزان در زمینه تهیه قواعد و مطالب درسی کتاب مثالً فعلهای ماضی- مضارع امر- نهی – ضمایر و غیره

16- استفاده از قصص قرآنی پیرامون متون درس و یا جهت متنوع کردن و رفع خستگی کلاس

17- تهیه کارتهای امتیاز جهت فعال کردن کلاس خود.

18- تشویق دانش‌آموزان به حفظ کردن مکالمات ساده و اجرای آنها در کلاس

19- استفاده از کتابهای مرجع مثل فرهنگ لغات و دیگر کتابها جهت آشنایی بیشتر دانش‌آموزان

20- محول کردن ترجمه دروس به دانش‌آموزان- تشویق دانش‌آموزان به ترجمه متنون دینی که در حد ساده باشد.

21- تهیه دفترچه لغات- دفترچه افعال و قواعد- (هر لغت جدیدی که یاد می‌گیرد یا فعل جدیدی که یاد می‌گیرد بنویسید.)

22-استفاده از فلش کارت در زمینه لغات و شکل آنها یا قواعد دروس مختلف                                  موفق باشید خدارحم باقرپور


نویسنده » نصر » ساعت 8:49 صبح روز دوشنبه 89 آبان 17

استانداردهای فردی:
تحصیلات:

دبیر دروس عربی باید دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر باشد.
تأهل و تجرّد:
برای احراز این پست تفاوتی بین متأهلین و مجردین نیست.
سلامت فکری و جسمی و روانی:
دبیر درس عربی می‌بایست:
معتقد به مبانی و ارزش‌های اسلامی باشد و آگاهی لازم نسبت به متون اسلامی (قرآن، کتب حدیثی، ادعیه و . . . ) داشته باشد.
از نظر جسمی باید دارای سلامت لازم در امر تدریس و فعالیت‌های مربوطه باشد.
( لکنت زبان، لهجه غلیظ، نقص عضو، و . . . نداشته باشد.)
از نظر روانی کاملاً سالم باشد.
دارای قدرت تحمل و برخورد مناسب با ناهنجاری‌های دانش‌آموزان را داشته باشد.

ادامه مطلب...


نویسنده » نصر » ساعت 8:47 صبح روز دوشنبه 89 آبان 17

برای شروع و ایجاد انگیزه :

وقتی کلاس اول راهنمایی بودم معلم علومی داشتیم خیلی به نماز اهمیت می داد و همیشه با بچه ها وقت نماز در نماز خانه حاضر می شد. یکی از روزها در حال آزمایش بود و داشت آزمایش سلول های بشره  گیاه را زیر میکروسکوپ به ما نشان می داد ، یکی  از دانش آموزانی که خودش هم به نماز اهمیت می داد و دانش آموز درس خوان هم بود ،با ادب نزد  معلم علوم رفت و گفت : معلم گرامی وقت نماز است که ناگهان معلم علوم ضمن تشکر فراوان از این دانش آموز عزیز فرمود: خداوند نام شما را در لیست نمازگزاران  واقعی بنویسد. از اینکه ما را از آزمایش دنیا به آزمایش آخرت رهنمون کردی و پس از آن فرمودند: نتیجه آزمایش را در دفتر علوم نوشته جلسه  بعد بیاورید و همه را جهت انجام  وضو و خواندن نماز فراخواند و موجب شد که آن دانش آموز  را همیشه دوست داشته باشد.(اقای صفایی)

نکاتی پیرامون اهمیت نماز اول وقت :

سبک شمردن نماز، شکل‌های مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها، تأًخیر در خواندن آن است.
دراین مورد روایات زیادی از معصومین وارد شده است که به چند مورد از آنها اشاره می‌شود:
رسول خدا (ص) فرمود:«از من نیست کسی که نماز را سبک بشمارد. به خدا قسم هر کس نماز واجبش را از اول وقت، به تأخیر بیندازد، در حوض کوثر نزد من نخواهد آمد و شفاعت من در روز قیامت نصیب او نمی‌گردد.»

شیطان از انسانی که نمازهای پنج‌گانه را در اول وقت بخواند، می‌ترسد اما نسبت به هر کس که نمازهای خود را به تاخیر بیفکند جرأت پیدا می‌کند و او را به ارتکاب گناهان بزرگ وادار می‌نماید.
امام باقر (ع) فرمود:«اولین چیزی که از بنده حسابرسی می‌شود نماز است؛ اگر نمازش قبول شد، اعمال دیگرش قبول می‌شود.»
اگر نماز در وقت خودش به آسمان بالا رود، به صورتی درخشان به سوی صاحبش باز می‌گردد و می‌گوید:«مرا حفظ کردی، خدا تو را حفظ کند!» اما اگر در غیر وقت آن خوانده شود، به صورتی تاریک به سوی صاحبش باز می‌گردد و می‌گوید:«مرا تباه کردی. خدا تو را تباه گرداند!»

ام حمیده پس از شهادت امام صادق علیه السلام می‌فرمود:
امام در موقع جان سپردن چشم‌های مبارک خود را باز کرد و فرمود«تمام اقوام مرا نزد من جمع کنید.» پس از اینکه همه به بالینش آمدند، نگاهی به آنها کرد و فرمود:«شفاعت ما اهل بیت به کسی که نماز را سبک بشمارد، نمی‌رسد»

رسول اکرم(ص) می فرمایند:

کسی که نماز واجبی را پس از گذاشتن وقتش بخواند، آن نماز بالا می رود در حالی که تاریک و وحشت آور است. و بخواننده خود      می گوید: مرا ضایع ساختی خدا تو را ضایع سازد چنانچه مرا ضایع کردی.

روایات وارده درباره لزوم مواظبت اوقات نماز و بجا آوردن در وقت، بسیار است. و زیاد سفارش شده که در اول وقت بجا آورده شود و بدون عذر از اول وقت تاخیر انداخته نشود و پیشوایان ما در سخت ترین حالات ، نماز اول وقت را ترک نمی فرمودند.

چنانچه در ارشادالقلوب آمده که حضرت امیرالمومنین (ع) در جنگ صفین، یک روز مشغول جنگ بودند و در آن حال بین دو صف به آفتاب می نگریستند ابن عباس پرسید: چرا به آفتاب می نگرید؟ فرمود: می خواهم زوال را ( که اول وقت نماز ظهر است) بشناسم تا نماز بخوانم. ابن عباس گفت: آیا در این گیرودار اشتغال به جنگ هنگام نماز خواندن است؟ آن حضرت فرمود: ما برای چه با این قوم می جنگیم؟ جنگ ما با آنها برای این است که نماز برپا شود.

نتایج اهمیت دادن به نماز:

برطرف شدن گرفتاری و ناراحتی:

پیامبر اکرم(ص) فرمودند:"بنده ای نیست که به وقت های نماز و جاهای خورشید اهمیت بدهد، مگر این که من سه چیز را برای او ضمانت می کنم: برطرف شدن گرفتاری ها و ناراحتی ها، آسایش و خوشی به هنگام مردن و نجات از آتش."

ورود به بهشت و دوری از جهنم:

امام محمد باقر(ع) می فرمایند:"هر کس نماز واجب را در حالی که عارف به حق آن است در وقتش بخواند، به گونه ای که چیزی دیگر را بر آن ترجیح ندهد، خداوند برای وی برائت از جهنم می نویسد که او را عذاب نکند، و کسی که درغیر وقتش به جا آورد در حالی که چیزی دیگر را بر آن ترجیح دهد، خداوند می تواند او را ببخشد یا عذابش کند.

 در امان بودن از بلاهای آسمانی:

قطب راوندی گوید: پیامبر خدا(ص) فرمود:هنگامی که خداوند از آسمان آفتی بفرستد، سه گروه از آن، در امان می مانند: حاملان قرآن، رعایت کنندگان خورشید یعنی کسانی که وقت های نماز را محافظت می کنند و کسانی که مساجد را آباد می نمایند."

 خشنودی خداوند:

امام صادق(ع) می فرمایند: اول وقت، خشنودی خداست و آخر آن، عفو خداست، و عفو نمی باشد مگر از جهت گناه."  و در مقابل، تأخیر نماز موجب خشم خداست چرا که پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) فرمودند: "نماز را با وضوی کامل و شاداب در وقتش به جای آور که تأخیر انداختن نماز بدون جهت، باعث غضب پروردگار است."

  استجابت دعا و بالا رفتن اعمال:

در حدیث است که به هنگام ظهر درهای آسمان گشوده می شود و درهای بهشت باز می گردد و دعا مستجاب می شود ؛پس خوشا به حال کسی که در آن هنگام برای او عمل صالحی بالا رود.در حدیثی دیگر از حضرت صادق(ع) آمده است که فرمودند:"... بهترین ساعت های شب و روز، وقت های نماز است." سپس فرمودند:"چون ظهر می شود درهای آسمان گشوده شده و بادها می وزند و خداوند به خلق خود نگاه می کند. هر آینه من بسیار دوست دارم که در آن هنگام، عمل صالحی برای من بالا رود.

در این درس بسیار مناسب است که قسمت دوم ان به صورت ایفای نقش توسط چند نفر از دانش آموزان اجرا شود سپس دبیر محترم به بیان نکات اساسی و کلیدی درس که همان واجبات و ارکان نماز است پرداخته و سعی شود در صورت امکان به نماز خانه رفته و صحیح خواندن نماز با دانش اموزان کار شود .

خودت را امتحان کن :

1-ارکان نماز چندتاست ؟ آن ها را نام ببرید .(پنج تا ) نیّت – قیام – تکبیرة الاحرام – رکوع – سجود

2- فرق میان ارکان و غیر ارکان چیست ؟ ارکان قسمت هایی از نماز است که اگر نماز گزار آنها را فراموش کند یا به اشتباه ، اضافه انجام دهد نمازش باطل خواهد شد . ولی اگر واجبات دیگر را فراموش کند یا به اشتباه اضافه انجام دهد ، نمازش باطل نخواهد شد .

3- چگونه می توان احکام نماز را یاد گرفت ؟ با مراجعه به توضیح المسائل مرجع تقلید خود .

  

نوشته شده در جمعه چهاردهم آبان 1389ساعت 15:36 توسط سیده اعظم حسینی


نویسنده » نصر » ساعت 8:42 صبح روز دوشنبه 89 آبان 17

اللهم صل علی محمد وال محمد (ص)



نویسنده » نصر » ساعت 5:19 عصر روز دوشنبه 89 آبان 10